Speciale editie vinylalbums zorgen bij sommige fans voor vreugde – maar anderen vermoeden een cynische marketingtruc

30 mei 2024

In het boek “The Tipping Point” van Malcolm Gladwell worden consumenten die nieuwe technologieën snel adopteren gezien als innovators, terwijl de laatsten die adopteren, vaak vanwege financiële redenen, als achterblijvers worden beschouwd. Echter, de revival van “anti-tech” producten wordt ook gezien als een nieuwe vorm van statusconsumptie.

In 2024 is streamen nog steeds de meest populaire manier om muziek te consumeren, maar onderzoek laten een opleving zien van vinyl, cassettes, en zelfs CD’s. Fysieke verkoop gaat zo goed dat de winkel His Master’s Voice heropend is in hun vlaggenschipwinkel op Oxford Street, mede dankzij popster Taylor Swift, die zeven van haar albums in de vinylhitlijsten heeft, waaronder de top drie plaatsen met “1989 (Taylor’s Version)”, “Speak Now (Taylor’s Version)” en “Midnights”.

Taylor Swift heeft haar succes mede te danken aan het aantrekken van jongere fans door haar albums te veranderen in verzamelobjecten, door meerdere alternatieve albumcovers of schijfkleuren uit te brengen. Recent waren er speciale edities van het album “1989 (Taylor’s Version)” beschikbaar in drie kleuren en een exclusieve uitgave, elk verkocht voor €41.99.

Verdere onderzoeken onthulden meerdere gelimiteerde kleurenvarianten van haar album “Folklore” uit 2020, en meer dan 20 versies van “Midnights” (2022), wat het album tot een droom voor verzamelaars maakt. Swift blijft nieuwe speciale edities uitbrengen, met agressieve marketingstrategieën die fans uitnodigen om hun collecties te voltooien door binnen 72 uur meerdere uitgaven te kopen.

Het gaat niet alleen om Swift; Ariana Grande, Harry Styles, en de K-pop band ATEEZ hebben allemaal meerdere varianten van hun albums uitgebracht, vaak met veel extra’s zoals posters en stickers. Dit wijst op een zorgwekkende trend waarbij kinderen worden getarget als consumenten van deze dure producten. Dit is zorgelijk, vooral omdat onderzoek aantoont dat een significant percentage van Swift’s fans tussen de 13 en 17 jaar oud is.

Het is niet alleen het Gen Z-publiek die worden getarget. Ook oudere generaties worden verleid door de aantrekkingskracht van speciale edities.

Veel fans van bijvoorbeeld de Beatles en Pink Floyd zijn in het bezit van verschillende versies van The Beatles’ Red en Blue compilaties (nu uitgebreid en met extra toelichtingen) en Pink Floyd’s baanbrekende “Dark Side of The Moon” (opnieuw geremasterd en met verschillende aankoopopties, waaronder een gelimiteerde collector’s edition vinyl picture disc).

Of wat te denken van The Rolling Stones. Zij hebben meerdere van hun albums opnieuw uitgegeven in speciale edities, waaronder “Exile on Main St”, een speciale deluxe editie die niet alleen geremasterde tracks bevatte, maar ook een aantal niet eerder uitgebrachte nummers.

Het blijkt dat de loyaliteit van fans al lang wordt uitgebuit door de muziekindustrie, wat leidt tot een oneindige stroom van heruitgaven en speciale edities.

De auteurs van het artikel vragen zich af of de wereld wel 31 speelfilms van Elvis nodig had? Twintig compilaties van Frank Sinatra’s grootste hits? Of meer en meer jubileum edities van Rumours, Thriller en Graceland?

Hun conclusie: aanbod creëert vraag, dus ja, blijkbaar wel. En dat vinden de onderzoekers een nog verontrustender gedachte dan het bezitten van 20 verschillende exemplaren van hetzelfde Taylor Swift album – vooral omdat ze in zoveel mooie kleuren komen.

Bron: https://theconversation.com/special-edition-vinyl-albums-cause-some-fans-delight-but-others-suspect-a-cynical-marketing-ploy-227010

Foto: Mia Debelevich

Delen via Social Media:

Facebook
LinkedIn