Laten zien waar het heen moet à la Pininfarina

12 december 2022

Over leiderschap zijn genoeg dikke boeken geschreven om er een complete bibliotheek omheen te bouwen. Ik heb er door de jaren heen veel van door mijn handen laten gaan; in sommige gevallen riep dat wel eens vergelijkingen bij me op aan wandelen door zompig moeras, maar je moet wat over hebben voor je vak.

Kan al die gebundelde wijsheid je de onfeilbare weg wijzen naar succesvol leiderschap? Ja, natuurlijk, het helpt om al die kennis te verzamelen, het reikt je de bagage aan om een bepaalde visie te ontwikkelen, die weer leidt naar een bepaalde bestuursstijl. Maar toch. Wat mij betreft blijft er uiteindelijk maar een enkele definitie van sterk leiderschap over die universeel is.

Succesvol leiderschap gaat in de absolute kern over laten zien waar het heen moet. Voorop gaan met een eigen kijk op leven en wereld en dat zo aansprekend en aanstekelijk vertaald naar de business dat iedereen mee wil.

Om hier nu eens geen abstract organisatorisch voorbeeld van te geven én omdat ik nogal fan ben van fraai gelukte auto’s leek het me aardig om hier even te wijzen op Pininfarina. Ik ben er vrij zeker van dat bij het lezen van deze naam al direct heel wat ogen beginnen te glimmen van herkenning en misschien wel grote liefde. Er zijn tenslotte nogal wat auto’s aangepakt door Pininfarina design.

De hand van Pininfarina heeft altijd letterlijk zien waar het heen moest met een auto. De visie van Giovanni Battista Farina, die de roepnaam “Pinin” kreeg (de familienaam Pininfarina ontstond pas in 1960) is altijd in leven gebleven.

“You ask me what Italian style means. It means sense of proportion, simplicity and harmony of line, such that after a considerable time, there is still something which is more alive than just a memory of beauty”. Dat was zijn lijn en in hoeveel auto’s hebben we die niet terug gezien.

Fiat, Ferrari, Peugeot, Alfa Romeo – wat Pininfarina deze en vele andere automerken nog altijd geeft, is de zekerheid van een weg naar unieke, dienende schoonheid. Niet louter mooi om het mooi, maar altijd gekoppeld aan de eisen van een technologisch veranderende tijd.

Pininfarina is voor mij leiderschap in design; fabrikanten weten altijd vooraf waar Pininfarina hun volgende auto naartoe zal brengen. Dat is goud waard in een miljardenbusiness als de auto-industrie. Pininfarina geeft richting aan dromen, niet verwonderlijk hanteren ze het als motto: ‘We move dreams’.

Kort geleden hebben ze hun Pininfarina Batista geïntroduceerd, een elektrische supercar van 2,2 miljoen dollar. Succesvol leiderschap mag iets kosten.

Bron foto: Business Insider

Delen via Social Media:

Facebook
LinkedIn