Het is niet altijd een gelukkige combinatie

9 augustus 2021

CEO’s en social media. Het is niet altijd een gelukkige combinatie.

In een reactie op een post op LinkedIn van een van zijn medewerkers doet Volkswagen Groep CEO Herbert Diess verslag van zijn reiservaringen met de ID3 Pro S.

Dat was blijkbaar geen groot genoegen, en dan vooral het opladen via het ‘eigen’ laadnetwerk Ionity. Hij eindigt de post met ‘Net als vorig jaar: geen toilet, geen koffie, één defecte lader. (…) Dit is geen premium-laadervaring, Ionity!’

De reactie van de topman van Volkswagen is opvallend, Volkswagen is namelijk grootaandeelhouder in Ionity.

Er wordt de laatste tijd regelmatig onderzoek gedaan naar de communicatie van CEO’s via social media. Een van de bevindingen is dat de leiderschapsstijl van de CEO zich uitvergroot via deze platforms.

En dan vooral als de ‘marketing bril’ (in onderzoek omschreven als ‘evangelisation’ en ‘celebration’) ontbreekt.

Veel van de berichten zijn dan vaak een uiting van frustratie die blijkbaar niet intern zijn op te lossen of gewoon omdat de zelfbeheersing op dat moment ontbreekt.

En aangezien de bloggende CEO wordt gezien als de Chief Reputation Officer van het bedrijf is er een grote kans de reputatie van het bedrijf ‘te breken’ door problemen te publiceren, aan te vallen en aanstootgevend te maken.

Terug naar de topman. Diess heeft in het verleden voor controverse gezorgd, van een grap over de Holocaust tot het trollen van Elon Musk – zij het op een vriendelijke manier – op Twitter.

Maar welke leiderschapsstijl wordt hier dan uitvergroot. Bekend is dat de CEO van Volkswagen Ralf Brandstätter (niet te verwarren met de Volkswagen Groep) zich voortdurend moet verantwoorden voor zaken die hij van zijn voorganger heeft geërfd.” En zijn voorganger was … Herbert Diess.

Zelfreflectie?

Foto: Volkswagen

Delen via Social Media:

Facebook
Twitter
LinkedIn